•   Příklady ceny projektů  

1. Příklad ceny projektu - nové profesionální komponenty

Vytvoření počítačové sítě s 9 ti počítači, serverem a databázovým programem napsaným na zakázku podle specifikace zákazníka.
1. Vytvoření počítačové sítě ve třech kancelářích s připojením do Internetu.
2. 10 kusů značkového počítače Dell (tříletá záruka, servis do 24 hodin) s OS Windows 7, programy pro kancelářskou práci, antivirové programy atd.
3. Zálohovaný server (pro model server-klient) upravený z jedné pracovní stanice.
4. Zajištění práce externistů (přenos dat) v on-line i off-line režimu.
5. Program na modelu klient-server pro SQL databázi napsaný na zakázku.   
6. Proškolení uživatelů.

Investice kolem 240.000 Kč.
Průměrné roční náklady na údržbu, update,
drobné změny a zajištění servisu asi 20.000 Kč

 

2. Příklad ceny projektu - repasované profesionální komponenty

Vytvoření počítačové sítě s 9 ti počítači, serverem a databázovým programem napsaným na zakázku podle specifikace zákazníka.
1. Vytvoření počítačové sítě ve třech kancelářích s připojením do Internetu.
2. 10 kusů značkového počítače Dell (roční záruka) s OS Windows 8, programy pro kancelářskou práci, antivirové programy atd.
3. Zálohovaný server (pro model server-klient) upravený z jedné pracovní stanice.
4. Zajištění práce externistů (přenos dat) v on-line i off-line režimu.
5. Program na modelu klient-server pro SQL databázi napsaný na zakázku.   
6. Proškolení uživatelů.

Investice kolem 150.000 Kč.
Průměrné roční náklady na údržbu, update,
drobné změny a zajištění servisu asi 20.000 Kč
  

•   Prezentace  

•   Poznámky k prezentaci  

Komplexním řešením k výrazným úsporám
To jsou všechno výsledky důkladné analýzy pracovních postupů. Nahrazení zdlouhavých, neefektivních a nepřesných „papírových“ postupů postupy s využitím výpočetní techniky. Výběrem a používáním správných programů. Použitím výkonných počítačů pro zkrácení prostojů a dobře navrženou počítačovou sítí se sdílením dat a datovou výměnou.

Máme použít pracovní stanici, notebook nebo server?
Použití serveru je dost specifické, takže o něm později. V poslední době výrazně vzrostl prodej mobilních počítačů. Důvod je prostý. Dobrá cena, slušný výkon, lze ho přenášet a nezabere moc místa. Jednoznačné plusy. A mínusy? Pro rychlejší práci potřebujeme myš, přenosné počítače mají nižší výkon (musí pracovat i z baterií) a s nižším výkonem souvisí i rychlejší morální zastarání. Pro „kancelářskou práci“ bych je nedoporučoval. Výjimkou je většinou vrcholový management, který často cestuje a potřebuje velmi výkonné přenosné počítače. (Za cenu jednoho takového si můžeme koupit dvě až tři stejně výkonné pracovní stanice.) Čas je drahý…
Určitě je ještě potřeba prohodit pár slov o nakupování počítačů. Určitě se vyplatí nakupovat několik stejných počítačů najednou. Nejen, že často získáme množstevní slevu, ale další důležitý důvod je časová úspora při instalaci programů do počítače. Programy a aktualizace stačí nainstalovat do jednoho počítače, vytvořit zrcadlové kopie na ostatních a nakonec obnovit licenční čísla.   

Mrtvý počítač
Mrtvým počítačem je ten, který se dále nevyvíjí. A je pravda, že pokud použijeme jakýkoliv počítač koupený za posledních pět let, tak je ho možné použít pro téměř jakoukoliv aplikaci. Jinak řečeno, pokud si dnes chceme vybrat počítač, budeme většinou vybírat pouze podle rychlosti, kvality a servisu (tedy nejspíš dobré reference výrobce), nikoliv podle toho, zda to či ono bude umět. Samozřejmě i tak jsou rozdíly mezi PC výrazné.

Rychlost počítače
Výhodu použití rychlejších počítačů lze spočítat. Rozdíl mezi nejpomalejším počítačem, který nám bude pro běžnou (řekněme kancelářskou práci) stačit a rychlím počítačem je asi 10.000 Kč. I když se to nezdá, tak u pomalého počítače čekáme na odezvy naší práce (například otevírání dokumentu, otevření menu ale dokonce  odřádkování ve Wordu) o něco málo déle, než u toho rychlého.
Ovšem ten malý rozdíl v délce desetin sekund až sekund vytvoří při osmihodinové práci i dvě hodiny prostojů. Lehce se stane, že práci, kterou by stihli na rychlejších strojích čtyři zaměstnanci, bude nyní vykonávat pět zaměstnanců. A tomu pátému musíme také koupit počítač, dát mu mzdu, pracovní místo a hrneček na kafe.

Výběr tiskárny
Výběr vhodné tiskárny je trochu věda. Podle požadavku volíme vhodnou tiskárnu. Můžeme sice koupit drahou s levným tiskem, ale kolik na ní vytiskneme stránek, aby se nám tato drahá investice vrátila? Navíc drahá tiskárna může mít drahý servis. Opět si vypočteme co je výhodnější. Můžeme koupit tiskárnu na 6.000 Kč s cenou tištěné stránky 0,35 Kč nebo tiskárnu za 29.000 Kč s cenou tištěné stránky 0,15 Kč. Obě tiskárny mají životnost 300.000 stran. Pokud denně vytiskneme 10 stránek, měla by nám tiskárna vydržet mnoho desítek let. Prakticky ale víme, že víc jak 10 let je nereálné, protože prach a způsob zacházení s tiskárnou a morální zastarání prostě víc nedovolí. 10 let x 10 stránek x 0,35 (pro dražší tiskárnu) = 1.278 za tisk + 6.000 tiskárna = 7.278 Kč. 10 let x 10 stránek x 0,15 (pro levnější tiskárnu) = 547,50 za tisk + 29.000 tiskárna = 29.548 Kč. Volby správných tiskáren ušetří desetitisíce.

Periférie
Zařízení, která rozšiřují možnosti počítače, jsou dalšími smysly počítače, které lze použít. Záznam z kamer můžeme přenášet archivovat a podobně, totéž platí pro zvuk (IP kamery, WEB kamery). Počítači lze však i nahradit jiné zařízení. Například fax. Můžeme ho mít přímo v počítači, nemusíme všechno tisknout, a pokud potřebujeme přijatý dokument přeposlat, nemusíme ho skenovat. Jde o výraznou úsporu nejen peněz za vytisknuté faxy ale i času. Pomocí skeneru můžeme dokumenty snímat a dále s nimi pracovat v elektronické podobě. Vyhledávání takto uložených dokumentů je mnohem rychlejší než listováním v „papírové“ kartotéce. Opět velká úspora času. Výběrem vhodného mobilního telefonu s možností synchronizace s běžně používanými aplikacemi PC například Outlook lze výrazně zjednodušit práci. I když tuto funkci podle výrobců mají skoro všechny mobilní telefony, praxe je jiná. I zde, jako při výběru tiskárny platí, že si vše dobře předem spočteme. Při špatném výběru se lehce stane, že při použití nevhodného mobilního telefonu můžeme mít víc práce s jeho obsluhou a problémy s funkcí, než výhody s dobrým propojením s aplikacemi počítače. 
Delší dobu se využívá VoIP telefonie. Například O2 nabízí systém Centrex. S výhodou lze připojit k počítači i zabezpečovací zařízení. Počítač nabízí velké možnosti archivování, zobrazení a tisk reportů ze zabezpečovacího zařízení.


Životnost počítačů
Fyzická životnost kvalitních počítačů a serverů je asi pět až deset let. Velké společnosti jako například IBM, Dell, HP apod. si staví vlastní počítače z prověřených dílů, aby minimalizovali potenciální problémy a nepoškodili tím své jméno. Morální zastarání počítače je asi 3 až 5 let, ale lze jej za určitých podmínek prodloužit až na 10 let. Je to všechno otázka kalkulace. Dražší výkonnější počítače s předimenzovaným výkonem vydrží morálně déle, pokud je na nich nainstalován nový operační systém. Například počítač koupený v roce 2003 s Pentium4 3,06Ghz a OS WinXP s pamětí velikosti 4 GB bude patrně bez problémů pracovat do roku 2013. Tedy ani za 10 let morálně výrazně nezestárne. Pořízení takovéhoto počítače bude ale výrazně dražší než pořízení dvou počítačů na 5 let a možná i tři na 3 až 4 roky. Je samozřejmě důležité, jaké se budou na počítači používat programy. A taky co nás bude stát instalace nových počítačů.


Servery

Servery poskytují služby, a řídí počítače k nim připojeným. Jednoduše řečeno. Mezi služby můžeme zařadit sdílení soubodů s daty, sdílení tiskáren, poskytování adres, poštovní služby atd.
Při správě většího množství počítačů je pak jednodušší tyto počítače spravovat prostřednictvím serveru. Servery bývají výkonnější, se spolehlivějším HW s redundantními komponenty (zdroj, paměť CCR, HDD). Operační systémy pak kladou větší důraz na výkon jednotlivých aplikací a služeb než na odezvy k uživateli. Použití serveru v menší firmě by mělo být velmi dobře zváženo, neboť jde o poměrně vysokou investici nejen do HW a SW ale také do následné správy.

Vlastní nebo vzdálený servis?
Každé má své výhody a nevýhody. Vždy nezáleží na množství používaných počítačů. Hodně záleží na struktuře počítačové sítě, množství používaných aplikacích a vůbec na možnosti vzniku potenciálních problémů.  Vzdálený servis je výhodnější, pokud je možnost vzniku potenciálních problémů nižší a není kladen důraz na rychlost řešení problému. Vlastní servis je rychlejší, ale může být i výrazně dražší. Opět jednoduchá kalkulace. Máme externí firmu, která řeší problémy HW a SW. Objem jejich prací pro naši firmu zabere měsíčně do 20 hodin práce. Cena práce této firmy může být asi 500 až 1000 Kč za hodinu servisu. Měsíčně nás její práce bude stát 10 až 20 tisíc Korun. Zajistit si stejný servis vlastním kvalifikovaným pracovníkem jak na HW, tak na SW a s možnosti zastupitelnosti o dovolené a nemoci nás určitě vyjde na víc. Naopak máme-li firmu s velkým množstvím různých programů náročných na správu, se složitou strukturou počítačové sítě a vysokými nároky na zajištěný rychlého servisu, nelze jinak, než mít vlastní odborníky.
Většina dodavatelů výpočetní techniky navíc nabízí širokou škálu možností záručního a pozáručního servisu. Zcela běžný je dnes základní servis NBD (servis do následujícího pracovního dne na místě provozu počítače) na dva až tři roky s možností prodloužení na pět let. Vzdálená pomoc při problémech pomocí VNC apod.

Programy
Vedle operačního systému jsou asi nejznámější kancelářské balíky. Programy Word, Excel nebo třeba Outlook. Na mnoho činností existuje řada více či méně vhodných programů. Čím více programů známe, tím lépe je můžeme použít a tím využít počítače. Důležité je vědět, že tyto programy vůbec existují. Důkladná znalost některých programů jako je například Excel vyžaduje desítky až stovky hodin náročné výuky, abychom mohli program 100% využít. Některé programy využije téměř každý (editory souborů), některé jsou speciální (barevné značení rezistorů).
Z pohledu licencování se programy dělí do několika kategorií. Od těch plně zdarma až po programy, které lze výhodně zakoupit pouze z HW (OEM). Obchodní politika nabídky a prodeje programů se velmi liší. Mnoho programů, které jsou zdarma, plně nahradí a v některých případech i předčí stejné programy licencované a placené. Asi nejznámější je kancelářský balík OpenOffice (ten je zdarma), kterým lze bez problémů nahradit kancelářský balík Office společnosti Microsoft (který je pro komerční činnost velmi drahý). Na Internetu lze takto najít mnoho dalších programů, které jsou zdarma a kterými lze nahradit drahé licencované programy.     

Krabicové programy a programy na míru
Krabicové software produkty jsou napsané podle základních požadavků na určitou činnost. Například programy pro výpočty mezd, účetnictví, nebo skladové hospodářství. Řídí se obecně zavedenými, lety prověřenými postupy, legislativou a dalšími požadavky trhu nebo konkrétních zákazníků. Krabicové produkty jsou vhodné téměř pro všechny. Od živnostníků pro velké firmy. Běžně se prodávají za cenu od několika tisíc korun po cenu několika miliónů. Základní verze bývá levnější. Za příplatek získáme mnoho dalších užitečných funkcí. Jen si vybrat. Součástí většiny těchto krabicových produktů bývá technická podpora, která řeší vylepšování produktu, morální zastarání a změny v legislativě. Cena roční technické podpory bývá asi 10 až 15% z ceny produktu nebo počtu zakoupených licencí. Servis je pak takový, jaký si zaplatíme. Úpravy programů a doplňování funkcionalit u krabicových produktů bývá velmi drahé a zdlouhavé.
Naproti tomu program na míru bývá kombinací některého z modulu krabicového produktu a dalších funkcionalit, které jsou potřebné pro konkrétní činnost. Program na míru by měl řešit funkce, které krabicový produkt nemá, nebo by je bylo obtížné ke krabicovému programu přidat.
Příkladem je požadavek na tisk ELE logistických etiket pro přepravu zboží. Tyto etikety by měl tisknout program skladového hospodářství a tato funkce by měla být doplněna v rámci technické podpory. Pokud tomu tak není, máme dvě možnosti. Buď doplnit tuto funkcionalitu do stávajícího skladového programu, nebo doplnit program napsaný na míru. Na základě ceny a rychlosti na plnění požadavku se rozhodneme.
Jiný program na míru si můžeme nechat napsat při požadavku na činnost, která je specifická pouze pro naši firmu.
Programy na míru využijeme při datové komunikaci mezi dvěma aplikacemi, které spolu neumí komunikovat, mezi našimi zákazníky nebo dodavateli, kteří používají jiné systémy, jiné datové formáty, jiné protokoly apod. Cena programu psaného na míru závisí na jeho rozsahu. Výhodou těchto programů je jejich jednoduchost a spolehlivost. Lze tím výrazně snížit náklady na následný servis.

Sdílení dokumentů
Propojení více počítačů a vytvoření sdílených složek umožní pracovat více lidem na více počítačích s jedním dokumentem. Tedy za určitých podmínek. Například může vzniknout problém, když je textový dokument otevřen na dvou počítačích, kde je na obou upravován. V takovýchto a podobných případech lze s výhodou používat databázové programy, které s těmito problémy počítají. (Členění dokumentu do menších bloků, kdy probíhá úprava po jednotlivých blocích apod.)

Lze se úplně zbavit papírů?

Lze a snadno! Problém přechodu z papírové na elektronickou podobu je však jinde. Myslím, že se této problematice věnuje velmi málo času. Uvedeme si příklad na smlouvě. Pomineme-li vlastní obsah „papírové“ smlouvy najdeme na ní datum uzavření a podpis stran, které smlouvu uzavřely. Bývá vyhotovena v několika originálech a každá strana má minimálně jeden originál. V případě „elektronické“ smlouvy by datum podpisu nahradilo elektronické časové razítko a vlastní podpisy, podpisy elektronické. Až sem je to jednoduché. A teď k tomu problému. Když skenujeme originál smlouvy a pošleme e-mailem, jako přílohu vytvoříte kopii, která nemá vlastnosti originálu. S tím jsme většinou smířeni, a pokud někde vyžadují originál, dodáme originál, nebo necháme vytvořit ověřenou kopii, které má požadovanou hodnotu originálu. V případě elektronické smlouvy je to trochu jiné. Pokud ji vytiskneme, nemá cenu ani jako kopie. Originál je to jenom v počítači (v elektronické podobě). Pokud přes e-mail někomu pošleme kopii, jedná se z pohledu zaslání data o kopii, ale jde pořád o originál, jelikož má všechny známky originálu. Z tohoto pohledu je práce s elektronickou smlouvou daleko jednodušší. Na druhou stranu nelze takovouto smlouvu jednoduše „roztrhat“, vždy může někde existovat kopie – originál. Převod z elektronické podoby do „papírové“ může opět provést pouze notář nebo jiná oprávněná osoba.
Nabídkou nahrazení papírů se v současné době věnuje mnoho firem.    

Ochrana programů a počítače

Dá se říct, že je počítač jenom kus železa a nějaký vir ho zničit nemůže, není to až tak úplně pravda. V dnešní době je řízení HW někdy plně v „rukou“ FW. Změnou FW lze výkon některých částí regulovat, zvýšit ale taky tyto části lehce poškodit. Antivirovými a dalšími programy pro ochranu nechráníme pouze naše data ale i veškerý SW a dokonce i HW. Vývojem programů pro ochranu počítačů se věnuje řada firem. Počítač s OS Windows připojený do Internetu musí být zajištěn proti napadení třemi základními prvky! 1. Pravidelná aktualizace, která řeší především bezpečnostní riziky operačního systému. 2. Branou firewall, které podle určitých pravidel odděluje počítač od počítačové sítě. 3. Antivirový program pro odstraňování a eliminaci počítačových virů a jiného škodlivého software.         


Morální stárnutí programů
Výměna SW je naprosto individuální záležitostí. Existují programy, které vznikly před mnoha lety a pracují bez problému dodnes. Například program Corel verze 3 z roku 1992 původně napsaná pro Win 3. x pracuje bez problému na OS Windows 7 z roku 2008. Lze ho používat už 18 let. Často se setkáme s morálním zastaráním programu. Program by pracoval bez problému, ale výstupní formát už nikdo nepřečte – nepoužívá se, nebo naopak starší program není schopen přečíst formát novějších verzí. Viz office2007. Je lepší počítat s tím, že programy stárnou stejně rychle jako počítače, na kterých běží. U operačních systémů a dalších programů je proto vhodné používat OEM verze. 

Počítačová síť a připojení do Internetu

Nejprve si rozdělíme připojení na dvě kategorie. Připojení vzduchem a připojení pevné.
Pro připojení vzduchem existuje celá řada technologií. V současnosti jde snad o nejrychleji se rozvíjející se obor. Bude mnohem jednoduší popsat praktické zkušenosti. Připojení vzduchem opět rozdělíme na dvě podkategorie. Do první podkategorie spadá připojení od našich mobilních operátorů (různé rychlosti). Od našeho operátora dostaneme zařízení, pomocí kterého se můžeme připojit k Internetu. Zařízení připojíme k počítači a úspěšně nainstalujeme. Pokud budeme mít štěstí a nebude příliš velký provoz, dosáhneme rychlostí blížících se k 1 Mb max. (I když zítra to už může být jinak.) Do druhé podkategorie zařadíme poskytovatele bezdrátových připojení na licencovaných pásmech nebo v pásmu s generálním povolením. Pro oba platí totéž, poskytovatel nám nainstaluje speciální zařízení. Rychlost takovéhoto připojení může být velmi vysoká. (Totéž platí i o ceně.)
Pro pevné metalické připojení se nejvíce používá technologie od ADSL po VDSL2 s rychlostí až 200Mbps. (S nasazováním VDSL2 jsme několik let pozadu oproti vyspělému světu.) V současnosti je asi nejběžnější ADSL2+ a rychlosti kolem 2 Mbps. Větší rychlosti většinou brání velké vzdálenost od telefonní ústředny, špatně provedené, zastaralé kabeláže a zastaralá technologie na ústřednách. Ačkoliv je na trhu více poskytovatelů T-mobile, Volný atd. všichni využívají na „poslední míly“ služeb O2 tedy konkurence.
V posledních letech se však spolehlivost připojení výrazně zlepšila (s rychlostí je to horší). K běžnému připojení ADSL lze dokoupit službu zajišťující zprovoznění do 24 hodin. Všechno má své ale. Netýká se to místního připojení, ale pouze přípojky (ale i tak, alespoň něco).  
Společnost UPC používá vlastní rozvody a technologii EuroDOCSIS s rychlostí až 400 Mbps.      

Práce na dálku
S překonáváním vzdáleností není v případě počítačů žádný problém. Z domova můžeme bez problémů pracovat na počítači v práci. V případě mobilního připojení k Internetu se můžeme odkudkoliv (kde je signál) připojit ke svému nebo firemnímu počítači. K tomu potřebujeme jednak bezpečné připojení a jednak program nebo službu, které nám to umožní. Bezpečné připojení zajistíme buď zašifrováním, nebo lépe vytvořením bezpečného virtuálního tunelu. Pro ovládání počítače můžeme využít terminálové služby OS, nebo můžeme použít některého ze speciálních programů (VNC). Vzdáleně pak můžeme pracovat stejně, jako bychom seděli přímo před počítačem doma nebo v práci. V případě databázových programů napsaných na modelu klient server lze pracovat s daty vzdáleně. V poslední době se velmi často používá pro práci s daty webové rozhraní. Vychází se ze skutečnosti, že každý počítač má nějaký webový prohlížeč. Obrovskou výhodou tohoto řešení je to, že kromě webového prohlížeče nepotřebujeme žádné další nástroje pro připojení.


 
Programy a počítače na míru