• Příklady ceny projektů •
1. Příklad ceny projektu - nové profesionální komponenty Vytvoření počítačové sítě s 9 ti
počítači, serverem a databázovým programem napsaným na zakázku podle specifikace
zákazníka. 2. Příklad ceny projektu - repasované profesionální komponenty Vytvoření počítačové sítě s 9 ti
počítači, serverem a databázovým programem napsaným na zakázku podle specifikace
zákazníka. |
• Prezentace •
• Poznámky k prezentaci •
Komplexním
řešením k výrazným úsporám
To jsou všechno výsledky důkladné analýzy pracovních postupů. Nahrazení
zdlouhavých, neefektivních a nepřesných „papírových“ postupů postupy s využitím
výpočetní techniky. Výběrem a používáním správných programů. Použitím výkonných
počítačů pro zkrácení prostojů a dobře navrženou počítačovou sítí se sdílením
dat a datovou výměnou.
Máme použít pracovní stanici, notebook nebo server?
Použití serveru je dost specifické, takže o něm později. V poslední době
výrazně vzrostl prodej mobilních počítačů. Důvod je prostý. Dobrá cena, slušný
výkon, lze ho přenášet a nezabere moc místa. Jednoznačné plusy. A mínusy? Pro
rychlejší práci potřebujeme myš, přenosné počítače mají nižší výkon (musí
pracovat i z baterií) a s nižším výkonem souvisí i rychlejší morální zastarání.
Pro „kancelářskou práci“ bych je nedoporučoval. Výjimkou je většinou vrcholový
management, který často cestuje a potřebuje velmi výkonné přenosné počítače. (Za
cenu jednoho takového si můžeme koupit dvě až tři stejně výkonné pracovní
stanice.) Čas je drahý…
Určitě je ještě potřeba prohodit pár slov o nakupování počítačů. Určitě se
vyplatí nakupovat několik stejných počítačů najednou. Nejen, že často získáme
množstevní slevu, ale další důležitý důvod je časová úspora při instalaci
programů do počítače. Programy a aktualizace stačí nainstalovat do jednoho
počítače, vytvořit zrcadlové kopie na ostatních a nakonec obnovit licenční
čísla.
Mrtvý počítač
Mrtvým počítačem
je ten, který se dále nevyvíjí. A je pravda, že pokud použijeme jakýkoliv
počítač koupený za posledních pět let, tak je ho možné použít pro téměř
jakoukoliv aplikaci. Jinak řečeno, pokud si dnes chceme vybrat počítač, budeme
většinou vybírat pouze podle rychlosti, kvality a servisu (tedy nejspíš dobré
reference výrobce), nikoliv podle toho, zda to či ono bude umět.
Samozřejmě i tak
jsou rozdíly mezi PC výrazné.
Rychlost počítače
Výhodu použití rychlejších počítačů lze spočítat. Rozdíl mezi nejpomalejším
počítačem, který nám bude pro běžnou (řekněme kancelářskou práci) stačit a
rychlím počítačem je asi 10.000 Kč. I když se to nezdá, tak u pomalého počítače
čekáme na odezvy naší práce (například otevírání dokumentu, otevření menu ale
dokonce odřádkování ve Wordu) o něco málo déle, než u toho rychlého.
Ovšem ten malý
rozdíl v délce desetin sekund až sekund vytvoří při osmihodinové práci i dvě
hodiny prostojů. Lehce se stane, že práci, kterou by stihli na rychlejších
strojích čtyři zaměstnanci, bude nyní vykonávat pět zaměstnanců. A tomu pátému
musíme také koupit počítač, dát mu mzdu, pracovní místo a hrneček na kafe.
Výběr tiskárny
Výběr vhodné tiskárny je trochu věda. Podle požadavku volíme vhodnou tiskárnu.
Můžeme sice koupit drahou s levným tiskem, ale kolik na ní vytiskneme stránek,
aby se nám tato drahá investice vrátila? Navíc drahá tiskárna může mít drahý
servis. Opět si vypočteme co je výhodnější. Můžeme koupit tiskárnu na 6.000 Kč
s cenou tištěné stránky 0,35 Kč nebo tiskárnu za 29.000 Kč s cenou tištěné
stránky 0,15 Kč. Obě tiskárny mají životnost 300.000 stran. Pokud denně
vytiskneme 10 stránek, měla by nám tiskárna vydržet mnoho desítek let. Prakticky
ale víme, že víc jak 10 let je nereálné, protože prach a způsob zacházení
s tiskárnou a morální zastarání prostě víc nedovolí. 10 let x 10 stránek x 0,35
(pro dražší tiskárnu) = 1.278 za tisk + 6.000 tiskárna = 7.278 Kč. 10 let x 10
stránek x 0,15 (pro levnější tiskárnu) = 547,50 za tisk + 29.000 tiskárna =
29.548 Kč. Volby správných tiskáren ušetří desetitisíce.
Periférie
Zařízení, která
rozšiřují možnosti počítače, jsou dalšími smysly počítače, které lze použít.
Záznam z kamer můžeme přenášet archivovat a podobně, totéž platí pro zvuk (IP
kamery, WEB kamery). Počítači lze však i nahradit jiné zařízení. Například fax.
Můžeme ho mít přímo v počítači, nemusíme všechno tisknout, a pokud potřebujeme
přijatý dokument přeposlat, nemusíme ho skenovat. Jde o výraznou úsporu nejen
peněz za vytisknuté faxy ale i času. Pomocí skeneru můžeme dokumenty snímat a
dále s nimi pracovat v elektronické podobě. Vyhledávání takto uložených
dokumentů je mnohem rychlejší než listováním v „papírové“ kartotéce. Opět velká
úspora času. Výběrem vhodného mobilního telefonu s možností synchronizace
s běžně používanými aplikacemi PC například Outlook lze výrazně zjednodušit
práci. I když tuto funkci podle výrobců mají skoro všechny mobilní telefony,
praxe je jiná. I zde, jako při výběru tiskárny platí, že si vše dobře předem
spočteme. Při špatném výběru se lehce stane, že při použití nevhodného mobilního
telefonu můžeme mít víc práce s jeho obsluhou a problémy s funkcí, než výhody
s dobrým propojením s aplikacemi počítače.
Delší dobu se využívá VoIP telefonie. Například O2 nabízí systém Centrex. S
výhodou lze připojit k počítači i zabezpečovací zařízení. Počítač nabízí velké
možnosti archivování, zobrazení a tisk reportů ze zabezpečovacího zařízení.
Životnost
počítačů
Fyzická životnost kvalitních počítačů a serverů je asi pět až deset let. Velké
společnosti jako například IBM, Dell, HP apod. si staví vlastní počítače
z prověřených dílů, aby minimalizovali potenciální problémy a nepoškodili tím
své jméno. Morální zastarání počítače je asi 3 až 5 let, ale lze jej za určitých
podmínek prodloužit až na 10 let. Je to všechno otázka kalkulace. Dražší
výkonnější počítače s předimenzovaným výkonem vydrží morálně déle, pokud je na
nich nainstalován nový operační systém. Například počítač koupený v roce 2003
s Pentium4 3,06Ghz a OS WinXP s pamětí velikosti 4 GB bude patrně bez problémů
pracovat do roku 2013. Tedy ani za 10 let morálně výrazně nezestárne. Pořízení
takovéhoto počítače bude ale výrazně dražší než pořízení dvou počítačů na 5 let
a možná i tři na 3 až 4 roky. Je samozřejmě důležité, jaké se budou na počítači
používat programy. A taky co nás bude stát instalace nových počítačů.
Servery
Servery poskytují služby, a řídí počítače k nim připojeným. Jednoduše řečeno.
Mezi služby můžeme zařadit sdílení soubodů s daty, sdílení tiskáren, poskytování
adres, poštovní služby atd.
Při správě většího množství počítačů je pak jednodušší tyto počítače spravovat
prostřednictvím serveru. Servery bývají výkonnější, se spolehlivějším HW
s redundantními komponenty (zdroj, paměť CCR, HDD). Operační systémy pak kladou
větší důraz na výkon jednotlivých aplikací a služeb než na odezvy k uživateli.
Použití serveru v menší firmě by mělo být velmi dobře zváženo, neboť jde o
poměrně vysokou investici nejen do HW a SW ale také do následné správy.
Vlastní nebo vzdálený servis?
Každé má své
výhody a nevýhody. Vždy nezáleží na množství používaných počítačů. Hodně záleží
na struktuře počítačové sítě, množství používaných aplikacích a vůbec na
možnosti vzniku potenciálních problémů. Vzdálený servis je výhodnější, pokud je
možnost vzniku potenciálních problémů nižší a není kladen důraz na rychlost
řešení problému. Vlastní servis je rychlejší, ale může být i výrazně dražší.
Opět jednoduchá kalkulace. Máme externí firmu, která řeší problémy HW a SW.
Objem jejich prací pro naši firmu zabere měsíčně do 20 hodin práce. Cena práce
této firmy může být asi 500 až 1000 Kč za hodinu servisu. Měsíčně nás její práce
bude stát 10 až 20 tisíc Korun. Zajistit si stejný servis vlastním
kvalifikovaným pracovníkem jak na HW, tak na SW a s možnosti zastupitelnosti o
dovolené a nemoci nás určitě vyjde na víc. Naopak máme-li firmu s velkým
množstvím různých programů náročných na správu, se složitou strukturou
počítačové sítě a vysokými nároky na zajištěný rychlého servisu, nelze jinak,
než mít vlastní odborníky.
Většina dodavatelů výpočetní techniky navíc nabízí širokou škálu možností
záručního a pozáručního servisu. Zcela běžný je dnes základní servis NBD (servis
do následujícího pracovního dne na místě provozu počítače) na dva až tři roky
s možností prodloužení na pět let. Vzdálená pomoc při problémech pomocí VNC
apod.
Programy
Vedle operačního
systému jsou asi nejznámější kancelářské balíky. Programy Word, Excel nebo třeba
Outlook. Na mnoho činností existuje řada více či méně vhodných programů. Čím
více programů známe, tím lépe je můžeme použít a tím využít počítače. Důležité
je vědět, že tyto programy vůbec existují. Důkladná znalost některých programů
jako je například Excel vyžaduje desítky až stovky hodin náročné výuky, abychom
mohli program 100% využít. Některé programy využije téměř každý (editory
souborů), některé jsou speciální (barevné značení rezistorů).
Z pohledu licencování se programy dělí do několika kategorií. Od těch plně
zdarma až po programy, které lze výhodně zakoupit pouze z HW (OEM). Obchodní
politika nabídky a prodeje programů se velmi liší. Mnoho programů, které jsou
zdarma, plně nahradí a v některých případech i předčí stejné programy
licencované a placené. Asi nejznámější je kancelářský balík OpenOffice (ten je
zdarma), kterým lze bez problémů nahradit kancelářský balík Office společnosti
Microsoft (který je pro komerční činnost velmi drahý). Na Internetu lze takto
najít mnoho dalších programů, které jsou zdarma a kterými lze nahradit drahé
licencované programy.
Krabicové programy a programy na míru
Krabicové software produkty jsou napsané podle základních požadavků na určitou
činnost. Například programy pro výpočty mezd, účetnictví, nebo skladové
hospodářství. Řídí se obecně zavedenými, lety prověřenými postupy, legislativou
a dalšími požadavky trhu nebo konkrétních zákazníků. Krabicové produkty jsou
vhodné téměř pro všechny. Od živnostníků pro velké firmy. Běžně se prodávají za
cenu od několika tisíc korun po cenu několika miliónů. Základní verze bývá
levnější. Za příplatek získáme mnoho dalších užitečných funkcí. Jen si vybrat.
Součástí většiny těchto krabicových produktů bývá technická podpora, která řeší
vylepšování produktu, morální zastarání a změny v legislativě. Cena roční
technické podpory bývá asi 10 až 15% z ceny produktu nebo počtu zakoupených
licencí. Servis je pak takový, jaký si zaplatíme. Úpravy programů a doplňování
funkcionalit u krabicových produktů bývá velmi drahé a zdlouhavé.
Naproti tomu program na míru bývá kombinací některého z modulu krabicového
produktu a dalších funkcionalit, které jsou potřebné pro konkrétní činnost.
Program na míru by měl řešit funkce, které krabicový produkt nemá, nebo by je
bylo obtížné ke krabicovému programu přidat.
Příkladem je požadavek na tisk ELE logistických etiket pro přepravu zboží. Tyto
etikety by měl tisknout program skladového hospodářství a tato funkce by měla
být doplněna v rámci technické podpory. Pokud tomu tak není, máme dvě možnosti.
Buď doplnit tuto funkcionalitu do stávajícího skladového programu, nebo doplnit
program napsaný na míru. Na základě ceny a rychlosti na plnění požadavku se
rozhodneme.
Jiný program na míru si můžeme nechat napsat při požadavku na činnost, která je
specifická pouze pro naši firmu.
Programy na míru využijeme při datové komunikaci mezi dvěma aplikacemi, které
spolu neumí komunikovat, mezi našimi zákazníky nebo dodavateli, kteří používají
jiné systémy, jiné datové formáty, jiné protokoly apod. Cena programu psaného na
míru závisí na jeho rozsahu. Výhodou těchto programů je jejich jednoduchost a
spolehlivost. Lze tím výrazně snížit náklady na následný servis.
Sdílení dokumentů
Propojení více
počítačů a vytvoření sdílených složek umožní pracovat více lidem na více
počítačích s jedním dokumentem. Tedy za určitých podmínek. Například může
vzniknout problém, když je textový dokument otevřen na dvou počítačích, kde je
na obou upravován. V takovýchto a podobných případech lze s výhodou používat
databázové programy, které s těmito problémy počítají. (Členění dokumentu do
menších bloků, kdy probíhá úprava po jednotlivých blocích apod.)
Lze se úplně zbavit papírů?
Lze a snadno! Problém přechodu z papírové na elektronickou podobu je však jinde.
Myslím, že se této problematice věnuje velmi málo času. Uvedeme si příklad na
smlouvě. Pomineme-li vlastní obsah „papírové“ smlouvy najdeme na ní datum
uzavření a podpis stran, které smlouvu uzavřely. Bývá vyhotovena v několika
originálech a každá strana má minimálně jeden originál. V případě „elektronické“
smlouvy by datum podpisu nahradilo elektronické časové razítko a vlastní
podpisy, podpisy elektronické. Až sem je to jednoduché. A teď k tomu problému.
Když skenujeme originál smlouvy a pošleme e-mailem, jako přílohu vytvoříte
kopii, která nemá vlastnosti originálu. S tím jsme většinou smířeni, a pokud
někde vyžadují originál, dodáme originál, nebo necháme vytvořit ověřenou kopii,
které má požadovanou hodnotu originálu. V případě elektronické smlouvy je to
trochu jiné. Pokud ji vytiskneme, nemá cenu ani jako kopie. Originál je to jenom
v počítači (v elektronické podobě). Pokud přes e-mail někomu pošleme kopii,
jedná se z pohledu zaslání data o kopii, ale jde pořád o originál, jelikož má
všechny známky originálu. Z tohoto pohledu je práce s elektronickou smlouvou
daleko jednodušší. Na druhou stranu nelze takovouto smlouvu jednoduše
„roztrhat“, vždy může někde existovat kopie – originál. Převod z elektronické
podoby do „papírové“ může opět provést pouze notář nebo jiná oprávněná osoba.
Nabídkou nahrazení papírů se v současné době věnuje mnoho firem.
Ochrana programů a počítače
Dá se říct, že je počítač jenom kus železa a nějaký vir ho zničit nemůže, není
to až tak úplně pravda. V dnešní době je řízení HW někdy plně v „rukou“ FW.
Změnou FW lze výkon některých částí regulovat, zvýšit ale taky tyto části lehce
poškodit. Antivirovými a dalšími programy pro ochranu nechráníme pouze naše data
ale i veškerý SW a dokonce i HW. Vývojem programů pro ochranu počítačů se věnuje
řada firem. Počítač s OS Windows připojený do Internetu musí být zajištěn proti
napadení třemi základními prvky! 1. Pravidelná aktualizace, která řeší především
bezpečnostní riziky operačního systému. 2. Branou firewall, které podle určitých
pravidel odděluje počítač od počítačové sítě. 3. Antivirový program pro
odstraňování a eliminaci počítačových virů a jiného škodlivého
software.
Morální stárnutí programů
Výměna SW je naprosto individuální záležitostí. Existují programy, které vznikly
před mnoha lety a pracují bez problému dodnes. Například program Corel verze 3
z roku 1992 původně napsaná pro Win 3. x pracuje bez problému na OS Windows 7
z roku 2008. Lze ho používat už 18 let. Často se setkáme s morálním zastaráním
programu. Program by pracoval bez problému, ale výstupní formát už nikdo
nepřečte – nepoužívá se, nebo naopak starší program není schopen přečíst formát
novějších verzí. Viz office2007. Je lepší počítat s tím, že programy stárnou
stejně rychle jako počítače, na kterých běží. U operačních systémů a dalších
programů je proto vhodné používat OEM verze.
Počítačová síť a připojení do Internetu
Nejprve si rozdělíme připojení na dvě kategorie. Připojení vzduchem a připojení
pevné.
Pro připojení vzduchem existuje celá řada technologií. V současnosti jde snad o
nejrychleji se rozvíjející se obor. Bude mnohem jednoduší popsat praktické
zkušenosti. Připojení vzduchem opět rozdělíme na dvě podkategorie. Do první
podkategorie spadá připojení od našich mobilních operátorů (různé rychlosti). Od
našeho operátora dostaneme zařízení, pomocí kterého se můžeme připojit
k Internetu. Zařízení připojíme k počítači a úspěšně nainstalujeme. Pokud budeme
mít štěstí a nebude příliš velký provoz, dosáhneme rychlostí blížících se k 1 Mb
max. (I když zítra to už může být jinak.) Do druhé podkategorie zařadíme
poskytovatele bezdrátových připojení na licencovaných pásmech nebo v pásmu
s generálním povolením. Pro oba platí totéž, poskytovatel nám nainstaluje
speciální zařízení. Rychlost takovéhoto připojení může být velmi vysoká. (Totéž
platí i o ceně.)
Pro pevné metalické připojení se nejvíce používá technologie od ADSL po VDSL2
s rychlostí až 200Mbps. (S nasazováním VDSL2 jsme několik let pozadu oproti
vyspělému světu.) V současnosti je asi nejběžnější ADSL2+ a rychlosti kolem 2
Mbps. Větší rychlosti většinou brání velké vzdálenost od telefonní ústředny,
špatně provedené, zastaralé kabeláže a zastaralá technologie na ústřednách.
Ačkoliv je na trhu více poskytovatelů T-mobile, Volný atd. všichni využívají na
„poslední míly“ služeb O2 tedy konkurence.
V posledních letech se však spolehlivost připojení výrazně zlepšila (s rychlostí
je to horší). K běžnému připojení ADSL lze dokoupit službu zajišťující
zprovoznění do 24 hodin. Všechno má své ale. Netýká se to místního připojení,
ale pouze přípojky (ale i tak, alespoň něco).
Společnost UPC používá vlastní rozvody a technologii EuroDOCSIS s rychlostí až
400 Mbps.
Práce na dálku
S překonáváním
vzdáleností není v případě počítačů žádný problém. Z domova můžeme bez problémů
pracovat na počítači v práci. V případě mobilního připojení k Internetu se
můžeme odkudkoliv (kde je signál) připojit ke svému nebo firemnímu počítači.
K tomu potřebujeme jednak bezpečné připojení a jednak program nebo službu, které
nám to umožní. Bezpečné připojení zajistíme buď zašifrováním, nebo lépe
vytvořením bezpečného virtuálního tunelu. Pro ovládání počítače můžeme využít
terminálové služby OS, nebo můžeme použít některého ze speciálních programů
(VNC). Vzdáleně pak můžeme pracovat stejně, jako bychom seděli přímo před
počítačem doma nebo v práci. V případě databázových programů napsaných na modelu
klient server lze pracovat s daty vzdáleně. V poslední době se velmi často
používá pro práci s daty webové rozhraní. Vychází se ze skutečnosti, že každý
počítač má nějaký webový prohlížeč. Obrovskou výhodou tohoto řešení je to, že
kromě webového prohlížeče nepotřebujeme žádné další nástroje pro připojení.
Programy a počítače na míru