Úvodní slovo

První český digitál - standard autodráhy Slotcar.cz
Vodítko


 
 

Verze vodítka SCX digitál (10.6.2009 23:32): Po nějakém laborování jsem se vrátil k vodítku SCX digitál. Lepší by však byla první verze (viz níže). Ve funkci elektromagnetu je použito upravené relé. Pro úpravu je použit pocínovaný plech. Vzhledem k tomu, že magnetické pole cívky relé nemá velkou silu (i když se používá cívka relé na 6 V) musí se najustovat poměrně přesně pacička tlačící na kolíček vodítka.
Při sérové výrobě se vyrobí celý elektromagnet se vhodnou cívkou. Řešení by mohlo být podobné jako u SCX digitál.


 

Pátá verze vodítka - elektromagnetické (22.3.2008 13:50): Podařilo se mi vyřešit problém s vývodem vodičů cívky vodítka (není to řešeno na obrázcích). Pokračuji tedy ve vývoji jak cestou mechanického vodítka SCX digitál, tak cestou vlastního "elektromagnetického" vodítka.


 

Pátá verze vodítka (10.3.2008 21:48): Vyrobil jsem cívku, která již jde použít na vodítku. 350 závitů 0,05 mm smalt. Při napětí 12 V teče cívkou slušný proud s dobrou magnetickou přítlakovou sílou. Narazil jsem však na dva problémy, které bez další investice nelze překonat, takže zatím stop stav.
Proto se vracím k původnímu návrhu vodítka od SCX digitál (více informací v "Dráze pro digitální systém".


Pátá verze vodítka (28.1.2008 22:23): Sice pátá, ale první verze možná bez mechanických částí. Dost dlouho jsem experimentovat s magnetickým polem. Zatím jsem si teoreticky a prakticky odzkoušel principiálně zajímavé řešení.
Cívka je ve vodítku a permanentní magnety stejnými póly proti sobě podél drážky. Originální a funkční. Zatím jsem to otestoval (viz obr.), abych věděl jestli to bude chodit a jakou to má sílu a vypadá to velmi slibně.
Princip je jasný, teď vyrobit prototypy a otestovat...  


Čtvrtá verze vodítka (12.11.2008 18:38): Elektromagnet je zde umístěn svisle, je malinký, slabší, ale vejde se. Je umístěn na vrchu vodící části. Problém je v tom, že se bude asi poměrně dost zahřívat a vystačí pouze na udržení spodní části vodítka. Nikoliv na přitažení.
Funkci zvednutí spodní části vodítka mají "nabíječe" v drážce. Viz druhý obrázek. V tomto případě musí být funkce negativní. 

 
Třetí verze vodítka (26.10.2008 20:21): Je obdobná jako druhá verze. Námět je z dílny pana Kysely. Uzavřený magnetický okruh, vetší elektromagnet. Opět zde platí, že je elektromagnet příliš velký aby přitáhnul spodní část vodítka.
Druhá verze vodítka (9.10.2008 17:08): Druhá verze s elektromagnetem přímo ve vodítku. Vzhledem k tomu, že by magnetický okruh bylo obtížné uzavřít nejsou dostatečně velké síly na přitažení spodní části. Navíc elektromagnet je elektromagnet velký a nevejde se do vodítka.

První verze vodítka (1.9.2008 23:40): První verze vycházela ze stejné principu jako SCXdigitál. Pouze se kolíček nahradil zesílenou pohyblivou spodní částí. Toto řešení však vyžaduje externí elektromagnet a vodítka tak nemohou být v jakémkoliv voze. Konstrukce je náročná na prostor.